Tovi

Opettajavaihtojen tavoitteena on lisätä opettajien liikkuvuutta, tietotaidon ja verkostojen leviämistä, vahvistaa ammattitaitoa ja edistää työhyvinvointia.
Tavoitteena on selvittää, miten vaihdot tulee toteuttaa, jotta niistä hyötyvät sekä opettajat että koulut.

  •  
    Yhteistyötä ehdottava yritys tai yhteisö

    Tovi

     

    Yhteiskehittämisen kuvaus ja kohderyhmä (mitä yhteiskehittämisellä tavoitellaan, ryhmän suuruus, ikätaso, yhteistyön suunniteltu kesto ja laajuus)

    Espoon perusopetuksen opettajat
    Pilottivaiheessa vuosi 2018, mahdollisesti myös kevät 2019

    Opettajavaihtojen tavoitteena on lisätä opettajien liikkuvuutta, tietotaidon ja verkostojen leviämistä, vahvistaa ammattitaitoa ja edistää työhyvinvointia.
    Tavoitteena on selvittää, miten vaihdot tulee toteuttaa, jotta niistä hyötyvät sekä opettajat että koulut.

     

    Mihin yhteiskehittämisen teemaan kehittäminen liittyy?

    Hyvinvointi
    Oppimisympäristöt
    Oppimisen ilo, luovuus ja innovatiivisuus

     

    Mitä perusopetuksen laaja-alaisen osaamisen taitoja tai lukion aihekokonaisuuksia yhteiskehittäminen tukee? (Perusopetus: laaja-alainen osaaminen, sivu 17; Lukio: aihekokonaisuudet, sivu 26)

    Yhteiskehittäminen tukee erityisesti oppimaan oppimista ja vuorovaikutusta. Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden, opettajien ja muiden aikuisten sekä eri yhteisöjen ja oppimisympäristöjen kanssa. Opettajavaihdon myötä myös oppilaiden verkosto kasvaa. Oppimisprosessissa olennaista on oppilaiden kehittyvä taito toimia ja oppia yhdessä. Uusi opettaja tuo uusia näkökulmia myös oppilaille.

     

    Millaista tukea annatte opettajalle/oppilaalle yhteistyön alkaessa ja sen aikana?

    Opettajavaihdot alkavat yhteisellä suunnittelutapaamisella. Vaihtoparit keskenään suunnittelevat vaihtojen keston, ajankohdan ja tavoitteet. Tarvittaessa annamme tukea opettajille suunnitteluprosessin aikana. Huolehdimme, että käytännön järjestelyt onnistuvat. Lisäksi ohjeistamme kouluja siitä, miten vaihto voi hyödyttää yhteisöä mahdollisimman paljon. 

     

    Kuvaile miten yhteistyön koulun kanssa tulisi toimia, jotta yhteiskehittäminen onnistuu.

    Vaihdon toteuttaminen vaatii rehtorin hyväksynnän ja perehdytyksen koulun käytänteisiin. Olisi hyvä, jos vaihtoon tulevalle opettajalle löytyisi koululta nimetty mentorikollega. Tavoitteena on, että koulun YS-aikaa hyödynnetään sekä vaihdon aikana että sen jälkeen tutustumisessa, uuden oppimisessa ja kokemuksien jakamisessa. 

     

    Tarvittavat laitteet/teknologia yms. koulun puolelta (esim. mobiililaitteet, käyttöjärjestelmä- / selainvaatimukset)

    Ei erityisvaatimuksia

     

    Käsitelläänkö yhteistyön aikana henkilötietoja?

    Kyllä (opettajien tietoja)

    Muodostuuko yhteistyön aikana henkilötietopohjainen rekisteri? Jos KYLLÄ täytä myös rekisteritiedot -lomake?
    Kyllä (opettajien tietoja)
    Käytetäänkö yhteistyössä jo olemassa olevan rekisterin tietoja? Jos KYLLÄ selvitys oheen / liitteeksi

    Ei.

     

  • Kirjoita tähän.