Yhteiskehittäminen Pohjois-Tapiolan lukion ja Nitomani school-yrityksen kesken

  
 

Pojois-Tapiolan lukion ja NitomaniSchoolin pelillisyyttä

Lukion opettajan Matti Heikkisen kokemuksia yhteiskehittämisestä:

Tänään (23.5.2018) päättyi Pohjois-Tapiolan lukion pelisuunnittelukurssi loppuseminaariin, jossa opiskelijat esittelivät Unityllä tekemiään tietokonepelejä. Olin kurssilla itse lähinnä opiskelijana, asiantuntijana kurssilla toimi siviilipalvelusmies Jens. Kurssimateriaaleina oli Unityn viralliset tutoriaalit, joiden avulla tehtiin ensimmäiset omat pelit(testataan videossa) sekä Nitomani-schoolin tutoriaalit. Unity tuki kurssiamme siten, että saimme ilmaiseksi ohjelmointiympäristön lisenssejä käyttöön.

Opiskelijat esittelivät toteuttamiaan pelejä eri "genreistä", esim. N-ulotteinen jätkänsakki eli "N-suora", ja erilaiset "ammuskelupelit" ja "pisteiden keräys-pelit". En itse pelaa vapaa-ajalla, joten en tunne eri "peli- genrien" nimiä tai vaikkapa kehityshistorioita 80-luvulta nykypäivään niinkuin osa nuorista tuntui tietävän.

Pelikurssi tarjosi minulle paljon uutta hämmästeltävää ja ajateltavaa: Yllätyin miten paljon piilo-osaamista ja tietoa lukioikäisissä nuorissa on pelien maailmasta ja netin peliyhteisöistä (lukemattomat youtube-pelikanavat, chat-keskusteluryhmät, sekä nuorten puheissa vilisevät vieraskieliset termit jne..) , jotka ovat minulle uusi tuntematon maailma, tai paremminkin netin ulottuvuus. Nuoria seuraamalla tulee mielikuva, että nuorille pelaaminen on sosiaalinen tapahtuma, jossa pelien kautta pääsee helposti juttuun tuntemattomien kanssa. Keskusteluissa moni nuori sanoi, että pelien tekeminen on monelle nuorelle vapaa-ajan harrastus ja osalle myös ammattihaave.

Loppuseminaariin kuului myös luonnollisesti pelaamista, eli rentoa sosiaalista kanssakäymistä, HTC-VIVEN virtuaaliympäristössä. Beat Saber-peli osoitti selvästi että minä, vanha ope, en pärjää pelien nokkeluutta ja nopeiden valintojen tekemistä edellyttävissä pelissä mitenkään lukioikäisille nuorille. Pelaamisessa on siis varmasti omat hyötynsä ja haittansa, mutta sen ainakin opin että pelien tekemiseen tutustumalla pelit näyttävät aivan erilaiselta. Nyt minäkin tunnistan, että tyttäreni niin hartaasti pelaamassa Sims4-pelissä on rakennettu erilaisia "scenejä" eri tarkoituksiin. Oppia ikä kaikki.  :-)